20250725 Funäsdalen / Flatruet
Nästan direkt jag kommit hem från Vildmarksvägen ville jag iväg igen, denna gången blev det en väldigt spontan och enkel rundtur runt Flatruet. Älskar det området! Bodde som väldigt liten i Funäsdalen ett tag och morsan var från Storsjö så man har lite rötter där...
20250720 Vildmarksvägen
Nånting som funnits på min bucket list länge är att åka runt vildmarksvägen, har varit upp på Stekenjokk förut men inte åkt hela vägen runt. Nu var det dags!
Blev en ganska spontan start för resan, väderprognosen visade fint väder hela veckan så jag tog och packade ihop prylarna och åkte.
Fint väder blev det verkligen, faktiskt lite för fint då det höll sig runt 30 grader i skuggan hela tiden vilket innebar att jag orkade inte göra småvandringarna som jag tänkt. Men vad gör väl det när det är så fantastisk natur runt om på vägen. Bodde i små stugor och rum längs vägen som jag fått tips om och tog rejäl tid på mig för att hinna njuta.
Resan tog 7 dagar totalt och jag är väldigt glad att jag till slut fick tummer ur ***** och åkte.
20250705 Odensalakärret och Nästmyren i Fugelsta
Vaknade tidigt som tusan idag, så vad gör man om inte en liten tur ut och kollar vad som händer med orkidéer och andra blommor. Hann med både Odensalakärret och Nästmyren innan morgonkaffet, hann även in och handla lite...
Det finns ju ovanligt många olika orkidéer i Jämtland och det får man väl tacka den kalkrika jorden för. Det blommade som bara den nu iallfall, och kul att man fick pricka av 2 nya orkidéer, Flugblomster och Purpurknipprot. Nog bara Nornan kvar av Jämtlands orkidéer nu vad jag kommer på... Undrar vad man ska jaga sen då???
20250622 Vackermyren
Har länge funderat att åka till Vackermyren som ligger strax utanför Hammerdal.
Idag blev det äntligen dags, ledig dag och fint väder samtidigt är sällsynt, och med supertrevligt sällskap till råga på köpet!
Vi hade ju sån otrolig tur att kyrkan bestämt sig för att ha högmässa på Vackermyrens rastplats exakt samtidigt som vi hade bestämt möte... :D ...men det gick bra, varken jag eller sällskapet konverterade till att bli religiösa ;)
Men orkidéer och andra blommor var det ingen brist på iallafall, var än man tittade stod det Guckuskor, Fläcknycklar och andra skönheter på rad. Makaonfjärilar var det också väldigt gott om, tyvärr fick jag inte med någon på bild.